Z absolventa až do manažerské pozice
Do Randstadu jsem nastoupil krátce po dokončení magisterského studia na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy a pracuji zde přes deset let. Začal jsem na juniorské pozici a hlavně se učil vše o personalistice. Už po půl roce jsem začal pracovat na samostatné pozici jako konzultant. Následovalo tři a půl roku konzultantské práce, kdy jsem měl už na starosti vlastní klienty, zajištoval pro ně nábor zaměstnanců a personální agendu.
Po čtyřech letech práce specialisty jsem dostal příležitost na první manažerské pozici. Jako Business Development Manager jsem byl „vyslán do světa vysloužit si ostruhy" a vedl jsem menší pobočku v Žebráku, následovaly další dvě pobočky - Brno a Humpolec. Po dalším roce jsem změnil lokality a měl jako Commercial Manager na starosti pobočky, které se v Praze, Středních Čechách a na Vysočině věnují agenturnímu zaměstnávaní. Dále jsem si vyzkoušel práci v divizi Randstad Inhouse Solutions a staral se o naše klíčové klienty, u kterých budujeme pobočky přímo na jejich pracovišti. V současné době působím na pozici Operations Manager RIS & Staffing a řídím obě divize naší společnosti.
Proč sis zvolil Randstad?
Jednak to byl samotný obor - chtěl jsem se naučit personalistiku a působit v ní. A pak to byla také velikost společnosti - Randstad je druhá největší personální agentura na světě, doufal jsem, že to pro mě bude i šance se někam posouvat (což se mi potvrdilo :). A velkou roli hrál i průběh přijímacího řízení.
Na jakou pozici jsi nastupoval? A jak z tvého pohledu probíhal výběr?
Přijímací řízeni na pozici HR Specialist probíhalo formou testování a pohovoru ve dvou kolech - nejdřív s týmem, pak s potenciální přímou nadřízenou. Nejdůležitější pro mne bylo, že po pohovorech jsem přesně věděl, do čeho jdu. Že to nebude jednoduchá práce, ale že se mohu hodně naučit, že bude rozmanitá, a že mě bude bavit. Zpětně musím ještě jednou poděkovat tehdejším kolegům za otevřenost, měli pravdu. V rozhodování mi hodně pomohlo právě to, že jsem se již v začátku setkal s celým týmem, který si mne vybral mezi sebe. Model, kdy se výběru nováčků účastní cely tým, se mi velmi osvědčil i při výběru mých kolegů do týmu a já v něm stále pokračuji.
Doporučil bys obdobnou cestu i ostatním? Kdy je ideální začít s hledáním „práce na vážno“?
Běžně do Randstadu na konzultantské pozice přijímáme jak seniory, odborníky ve svém oboru, tak i juniory prostřednictvím výběrového řízení. Zároveň jsme však hrdí na to, že spoustu našich úspěšných kolegů k nám nejdříve nastoupilo na částečný úvazek při studiu a po škole jim u nás byla nabídnuta práce na plný úvazek. Určitě proto studentům doporučuji zajímat se o asistentské pozice nebo stáže na našich pobočkách po celé republice.
Obdobně to funguje i u mnoha našich klientů. Student se zaregistruje u nás v Randstadu, získá brigádu či poloviční úvazek u našeho klienta a velmi často pak dostane i nabídku na práci na plný úvazek tamtéž. Nebo na základě pozitivních zkušeností získá práci v některé z výjimečných společností, kam by jinak bylo téměř nemožné se dostat.
Jak vypadá tvůj typický den?
Jedna z nejzábavnějších věcí na mé práci je, že typický den neexistuje! Jakkoliv se člověk snaží plánovat, velice často se mi stává, že si nemůžu být jist, na čem budu za dva dny pracovat a ve kterém městě budu jednat s novým klientem či se stávajícím řešit náborovou strategii kvůli novému projektu nebo kde budeme zajištovat nástup nových zaměstnanců.
Co považuješ za svůj dosud největší úspěch?
Určitě mám v hlavě klienty a úspěšné projekty, na které rád vzpomínám, ale největší úspěch je pro mne přijít na pobočku, která funguje, kde to děláme dobře a snažíme se to dělat ještě lépe a hlavně jinak a nově. Když se něco povede a překvapíme klienta tím, že pro něj uděláme ještě více, než čekal, a navíc nás to baví a v kanceláři je legrace. V práci trávíme hodně casu a tím spíš je důležité najít si takovou práci, která vás bude bavit.
Co bys poradil dnešním absolventům – jak a kde začít?
Často se píší rady o tom, jak napsat životopis, upravit si LinkedIn profil, zjistit si informace o společnosti před pohovorem, dělat si praxi při studiu. Se vším souhlasím, abych se ale neopakoval, absolventům bych doporučil určitou míru trpělivosti. Trpělivosti ve smyslu, aby neměli nerealistická očekávání (nespočítám, kolik k nám přišlo absolventů bez praxe, kteří chtěli být rovnou manažery) a trpělivosti ve smyslu, že ačkoliv jsme v době, kdy člověk během let mění práci nebo i přímo obor, ve kterém pracuje, tak na první práci záleží a v kariéře pomůže, pokud se rozhodnete dobře již napoprvé. Proto je dobré, zaregistrovat se v personální agentuře. Absolventům, kteří k nám přijdou, pomůžeme nejenom z hlediska informací o jejich možnostech a platových ohodnoceních na jednotlivých pozicích, ale především jim můžeme pomoci zorientovat se ve velkém množství pracovních nabídek a inzerátů. Máme totiž mnoho klientů, které velice dobře známe, a víme, ve které firmě je jaká firemní kultura, kde jsou možnosti povýšení a postupu, kde vás již od začátku pustí k zajímavé a odpovědné práci a kde se něco naučíte. Navíc víme o otevřených pozicích, které naši klienti jinak ani neinzerují.
Co pro tebe byla/je největší výzva? Jak vidíš své působení dál?
Největší vyzvou je teď pro mě převis pracovních nabídek nad počtem vhodných kandidátů. Pro nás v Randstadu to znamená velkou zodpovědnost - pomoci společnostem, se kterými spolupracujeme najít dobré zaměstnance, ale ještě více je důležité pěstovat si dlouhodobý vztah s našimi kandidáty. Pomoci jim v nalezení práce, do které se budou těšit, a být s nimi v kontaktu v jejich dalším kariérním směřování.