Podniky opět nabírají. Nabízejí vyšší mzdy, home office a školení
Průzkum Randstad HR Trends ukazuje, že hlavním důvodem, proč kandidáti opouštějí svá místa, je výše platu. Podniky plánují přidávat, při náborech se však setkávají s nerealistickými očekáváními ohledně výše mezd. Generální ředitelé se z důvodu napjatého pracovního trhu a nedostatku talentů snaží své firmy zatraktivnit, proto plánují zvýšit nabídku home office, školení a příležitostí k rozvoji. Zároveň se respondenti shodují, že v letošním roce nezaznamenali vyšší fluktuaci oproti loňsku. Nové zaměstnance plánuje nabírat více jak třetina společností.
Dle průzkumu HR Trends, který se v České republice zaměřil na překážky během náboru, zatraktivňování podniků kandidátům, strategii udržování zaměstnanců a na vývoj mezd, se problémy vyskytují již při nabírání. Nejběžnějšími jsou nerealistická platová očekávání (75 %), polovina respondentů se dále potýká s obtížemi při hledání kandidátů s potřebnými zkušenostmi v oboru. Další významnou výzvou pro společnosti je udržet si své nejlepší lidi (65 %) a vypořádat se s očekáváními týkajícími se ohodnocení a benefitů (50 %). Jako nejlepší způsoby řešení uvádějí lepší odměňování (50 %), školicí programy (50 %) a nabídku flexibility (25 %). Třetina uvádí, že atraktivitu podniků zvyšuje nabídka kariérního postupu a možnost vyváženého work-life balance.
Nejdůležitějším faktorem pro výběr zaměstnavatele či změnu pozice je výše mzdy.
Téměř 80 % pracovníků opouští svá zaměstnání kvůli lepší finanční odměně nebo podmínkám nabízeným jiným zaměstnavatelem, důvodem může být i ekonomická krize, která v loňském roce otřásla Českem.
Pro generální ředitele dotázaných podniků je proto klíčové se na odměňování zaměstnanců zaměřit. Většina z nich je vloni během ekonomické krize finančně podpořila: třetina mimořádně zvedla mzdy, třetina pomohla jednorázovou platbou, 20 % přispělo na náklady související s energiemi, cestovným a jinými denními výdaji. Přes 80 % dotázaných firem bude přidávat i v letošním roce, nicméně žádný z respondentů neplánuje nabídnout zvýšení mzdy o více než 16 %. Kromě výše mzdy jsou pro zaměstnance klíčové i benefity. Dle HR Trends 80 % respondentů nabízí firemní školení, dovolenou navíc, home office a časovou flexibilitu. Stravenky poskytuje 95 % podniků, služební telefony 75 %.
V roce 2023 plánuje 35 % společností zvýšit počet pracovníků, především do výrobních nebo technických oddělení, zaměstnance dále nabírají ve strojírenství, logistice, prodeji a IT.
Podniků plánujících nábor jsme se zeptali, nakolik je pravděpodobné, že budou mít problém najít kvalifikované kandidáty. Tradičně se jedná o marketing, IT a výrobu. Pouhých 15 % hrozí propouštěním.
Z výzkumu dále vyplývá, že nejlepším zdrojem nových kandidátů jsou pracovní portály (85 %), doporučení zaměstnanců (80 %) a personální agentury (70 %).
Zajímá vás více informací z průzkumu Randstad HR Trends 2023? Podívejte se na detailní zprávu zde. Anglickou verzi si můžete stáhnout zde.
-
O průzkumu HR Trends
Průzkumu Randstad HR Trends 2023, provedeného společnostmi Randstad a Evalueserve, se v lednu a únoru 2023 zúčastnilo 209 vedoucích manažerů z oblasti personalistiky a řízení podniků. Necelá polovina z nich (41 %) působí v podnicích, které zaměstnávají více než 500 pracovníků. Z hospodářských odvětví byly v průzkumu nejvíce zastoupeny výroba a průmysl, obchod, doprava, zásobování, logistika a služby. Cílem HR Trends průzkumu bylo zjistit trendy a úskalí v oblasti lidských zdrojů v České republice. Díky identifikaci klíčových trendů a výzev poskytuje poznatky, které mohou firmy využít ke zlepšení svých personálních strategií a procesů.