Mladší generace považuje osobní kariérní růst za klíčový, nabídka rekvalifikací ze strany zaměstnavatelů ovšem často neodpovídá jejím potřebám. Různé generace navíc mají v oblasti vzdělávání specifické preference. Takové jsou závěry nejnovějšího průzkumu REBR (Employer Brand Research) společnosti Randstad, který přináší mj. pohled na aktuální trendy v oblasti školení a vývoje kariéry českých pracovníků v roce 2023.
Podle průzkumu REBR je kariérní růst důležitý pro 46 % respondentů, přičemž největší význam mu přikládá nejmladší Generace Z, a to ze 62 %. V oblasti školení, rekvalifikace a zvyšování kvalifikace je přitom patrný rozpor mezi očekáváním zaměstnanců a nabídkou od zaměstnavatelů.
Je důležité si uvědomit, že 56 % zaměstnanců považuje rekvalifikaci za nezbytnou pro jejich profesní růst. Na druhé straně to, že jejich zaměstnavatelé poskytují adekvátní příležitosti k rozvoji, pociťuje pouze 43 % z nich. Výsledky jasně ukazují na potřebu vyšší flexibility a inovativního přístupu ke vzdělávání ze strany zaměstnavatelů.
Výsledky průzkumu dále ukázaly, že různé generace mají odlišné preference týkající se obsahu vzdělávání. Zatímco Generace Z (18–24 let) se zaměřuje na manažerské dovednosti, lidské zdroje, datovou vědu a programování, mileniálové (25–34 let) se nadto vzdělávají v oblasti řízení projektů a ohledně rovnováhy mezi pracovním a osobním životem. Generace X (35–54 let) neprojevuje tolik zájem o programování a datovou vědu, oproti tomu se zaměřuje na komunikaci, zatímco Baby boomers (55–64 let) vyhledávají školení především v datové vědě, programování a komunikaci. Všechny generace pak spojuje společný zájem o vedení a řízení.
Při shrnutí výsledků průzkumu upozorňuje Martin Jánský na důležitost správného přístupu k vzdělávání a rozvoji ze strany firem:
Zaměstnavatelé by měli věnovat pozornost potřebám různých generací, brát na ně ohled při sestavování plánu růstu a náboru nových talentů a vytvářet tak prostředí, kde se všichni cítí ve svém profesním růstu podporováni.
Zajímá vás více detailů o průzkumu Randstad Employer Brand Research? Chcete vědět, jaké společnosti letos zaměstnanci v průzkumu označili jako nejatraktivnějšího zaměstnavatele? Veškeré informace najdete zde.
-
O průzkumu REBR
Personální agentura Randstad provádí průzkum REBR ve více než třiceti zemích světa, mezi které se Česká republika zařadila v roce 2018. Jde o nezávislý průzkum, kterého se v lednu tohoto roku zúčastnilo téměř 163 000 respondentů a 6 022 společností po celém světě. Ukazuje úroveň atraktivity zaměstnavatele u 150 největších zaměstnavatelů na trhu, které zná alespoň 10 % populace. V České republice se průzkumu zúčastnilo 4 836 respondentů. Studie se zaměřila na faktory ovlivňující pracovníky při výběru zaměstnavatele, nemateriální benefity, chování pracovníků při změně zaměstnání a na školení a vývoj kariéry v roce 2023. Součástí průzkumu je i anketa Randstad Award, oceňující nejatraktivnější zaměstnavatele na domácím trhu práce. V letošním roce ji vyhrála společnost LEGO.