Personální agentura Randstad se ve svém průzkumu Employer Brand Research zaměřila mimo jiné na chování pracovníků při změně zaměstnání. Vyplývá z něj, že práci změnila v posledním půl roce čtvrtina mladých lidí a čtvrtina zaměstnanců s nižším vzděláním. Čtvrtina respondentů plánuje práci změnit v následujících šesti měsících. Místo hledají nejčastěji na kariérních stránkách a přes osobní kontakty. Průzkum se zabýval rovněž strachem ze ztráty zaměstnání, přičemž se o místo bojí pouze 12 % Čechů. 

Student, students, young people, youngsters, school, college, study, studying
Student, students, young people, youngsters, school, college, study, studying

Během posledních šesti měsíců změnilo zaměstnavatele 18 % Čechů, 23 % respondentů tak plánuje učinit v následujícím půl roce. Vyplývá to průzkumu Employer Brand Research 2023 personální agentury Randstad, zkráceně REBR. Nejvíce fluktuují osoby s nižším vzděláním (24 %) a mladí lidé ve věku 18–24 let (25 %), zatímco u zaměstnanců ve věku 55 let se podíl snižuje na pouhých 5 %. Hlavním důvodem pro odchod je příliš nízké ohodnocení vzhledem k rostoucím životním nákladům (46 %). Tato příčina je přitom častěji uváděna ženami (50 %) než muži (43 %). Na druhé straně, nízké ohodnocení považuje za důvod k odchodu pouze 29 % zaměstnanců z generace Z a 29 % respondentů s nižším vzděláním, což je mnohem méně než u ostatních skupin dotazovaných. Druhým nejčastěji uváděným důvodem je obdržení nabídky, která se nedá odmítnout (38 %).

quote icon

Více než třetina Čechů by odešla, pokud by jim konkurence nabídla lepší podmínky. Ačkoliv to dosud nebyl příliš rozšířený trend, v současnosti firmám skutečně hrozí ztráta zaměstnanců právě kvůli lákavým nabídkám založeným na přeplacení stávajícího zaměstnavatele.

Martin Jánský
generální ředitel společnosti Randstad Česká republika

Češi nejčastěji hledají nové pracovní příležitosti přes firemní kariérní stránky (39 %) následují osobní doporučení přes známe a přátelé (37 %), vyhledávač Google (35 %), sociální média, převážně facebook.com (34 %), úřady práce (33 %) a pracovní portály (27 %). Pracovní agentury využívají ze 25 %. Práci pak nejčastěji nacházejí díky osobním kontaktům (29 %), kariérním stránkám (21 %) a úřadům práce (20 %).

REBR se zaměřil rovněž na obavu ze ztráty zaměstnání. Nejméně se jí obávají muži (11 %) ve věku 25–54 let (11 %) s magisterským titulem či vyšším vzděláním (9 %). Více se ztráty místa obávají ženy (13 %) ve věku 18–24 let (16 %) se středním a nižším vzděláním (19 %). 

quote icon

Tyto výsledky odpovídají tomu, že největší poptávka je momentálně po zkušených zaměstnancích a kvalifikovaných odbornících. Trh práce je však přehřátý, nezaměstnanost nízká a hlad po pracovnících vysoký, což odpovídá nízké míře těchto obav.

Martin Jánský
generální ředitel společnosti Randstad Česká republika

Zajímá vás více detailů o průzkumu Randstad Employer Brand Research? Chcete vědět, jaké společnosti letos zaměstnanci v průzkumu označili jako nejatraktivnějšího zaměstnavatele? Veškeré informace najdete zde.