Z nejnovějšího globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad vyplynulo, že v uplynulých šesti měsících změnilo zaměstnání 17 % Čechů. Další zhruba pětina lidí si aktuálně novou práci buď aktivně hledá (4,4 %), nebo se po zajímavých pracovních příležitostech u jiného zaměstnavatele poohlíží (17,3 %). Zhruba 12 % dotazovaných (2x více žen než mužů) v průzkumu uvedlo, že cítí silnou potřebu začít dělat něco úplně jiného než dosud. Nejčastěji měnili zaměstnání lidé pracující v potravinářské výrobě, v oboru hotelnictví a stravování, v chemickém průmyslu a v telekomunikačních a poštovních službách. Se svým stávajícím zaměstnavatelem je spokojeno 68 % českých zaměstnanců.
Kdo změnil zaměstnání a proč?
Během posledního půl roku vyměnilo zaměstnání 17 % lidí, což je o 3,5 % méně než v předchozí vlně průzkumu. Míra fluktuace byla o něco vyšší u žen (17,6 %) než u mužů (16,4 %). Nejvyšší podíl těch, kteří měnili práci, připadá tradičně na nejmladší věkovou kategorii zaměstnanců ve věku 18 – 24 let (33,3 %) a také na kategorii zaměstnanců ve věku 25 až 34 let (32,3 %). Jako nejčastější důvod pro změnu zaměstnavatele uváděli respondenti průzkumu získání lepších podmínek (41 %), nespokojenost se stávajícím zaměstnavatelem (29 %) a osobní důvody (25 %). Pokud jde o obory, tak k největší fluktuaci zaměstnanců došlo ve výrobě potravinářských výrobků, v oboru hotelnictví a stravování, v chemickém průmyslu a v telekomunikačních a poštovních službách. „Z průzkumu vyplynulo, že nespokojenost se stávajícím zaměstnavatelem byla hlavním důvodem ke změně práce pro 29 % respondentů, což je o 10 procentních bodů více než v předchozím období. Pro zaměstnavatele z toho plyne jediné, pokud si chtějí udržet zaměstnance, musí jim nabídnout takové podmínky, aby neměli chuť poohlížet se po jiných pracovních příležitostech. Nejde přitom jen o finanční ohodnocení a benefity, ale i o atmosféru na pracovišti a náplň práce. Celých 12 % respondentů průzkumu totiž uvedlo, že chce dělat něco úplně jiného než dosud. Je tedy na zaměstnavateli, zda dokáže svým lidem vyjít vstříc i v náplni práce a nabídnout jim pozici, která jim bude vyhovovat,“ komentuje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad.
Kdo hledá novou práci?
Novou práci aktuálně aktivně hledá pouze 4,4 % dotazovaných, 17 % se pak po nových pracovních nabídkách a příležitostech poohlíží. Ženy jsou v tomto ohledu aktivnější než muži, novou práci si aktivně hledá 6,4 % žen, ale jen 2,5 % mužů. „Počet lidí aktivně hledajících práci konstantně klesá už celé dva roky a nedá se očekávat, že by se tento vývoj otočil. Pro zaměstnavatele to znamená, že musí při hledání nových lidí zapojovat i jiné techniky než klasickou inzerci. Lidé mají více možností na výběr, a proto je stále více zajímají faktory jako je firemní kultura, atmosféra a reputace dané firmy, kterou dále nejlépe zprostředkují spokojení zaměstnanci,“ vysvětluje Alžběta Honsová.
Spokojenost a obavy
Oproti předchozímu čtvrtletí se mírně snížil počet lidí, kteří jsou spokojeni se svým stávajícím zaměstnavatelem, přičemž muži jsou o něco spokojenější než ženy. Zároveň klesl podíl zaměstnanců (na 4 %), kteří se velmi obávají, že by mohli přijít o práci. Více se obávají muži než ženy, nejvíce v kategorii těch nejstarších (55-67 let) a nejmladších (18-24 let) zaměstnanců. Dle Alžběty Honsové mají relativně největší obavy ze ztráty práce lidé pracující v telekomunikačních a poštovních službách, ve stavebnictví, v oblasti výroby a v dopravě.
O průzkumu Randstad Employer Brand Research:
Průzkum Workmonitor společnosti Randstad byl poprvé publikován v Nizozemsku v roce 2003, a nyní již zahrnuje 34 zemí po celém světě. Pokrývá Evropu, Asii i Ameriku. Randstad Workmonitor vychází čtyřikrát do roka a jeho výsledky odráží lokální i globální trendy v oblasti mobility. Ty je možné díky pravidelnosti průzkumu sledovat v průběhu času. Workmonitor Mobility Index měří postoj a očekávání zaměstnanců z hlediska změny zaměstnavatele nebo práce v průběhu následujících šesti měsíců. Kromě mobility sleduje spokojenost zaměstnanců a jejich osobní motivaci. Součástí každého průzkumu je i sada tematických otázek, které zkoumají současné trendy. Výsledná data tak poskytují komplexní vhled do aktuální situace na trhu práce. Kvantitativní studie je prováděna prostřednictvím on-line dotazníku u populace ve věku 18-65 let, pracující minimálně 24 hodin týdně v placeném zaměstnání (nezahrnuje osoby samostatně výdělečně činné). Minimální velikost zkoumaného vzorku je 400 respondentů za každou zemi, pro průzkum je využíván Survey Sampling International (SSI) panel. Dotazování pro tuto druhou vlnu Randstad Workmonitor průzkumu 2019 proběhlo v období od 23. dubna do 9. května 2019.
O společnosti Randstad:
Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb a specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporujeme lidi a společnosti v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věříme, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií. Naše portfolio služeb zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR. Randstad je aktivní ve 38 zemích a v téměř polovině z nich patří mezi top 3 společnosti působící v oboru. V roce 2018 měl v průměru 38 820 vlastních zaměstnanců a 4 826 poboček a inhouse pracovišť. V roce 2018 Randstad vygeneroval příjmy v hodnotě 23,8 miliard eur a od listopadu 2018 je na pozici světové jedničky ve svém oboru. Randstad N.V. byl založen v roce 1960, se sídlem v Diemen (Nizozemí) a je kótován na NYSE Euronext Amsterdam. Pro více informací navštivte www.randstad.com.
Randstad je dvojka na českém trhu, v České republice má 170 konzultantů a poskytuje služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání lidí na stálé úvazky klientům prostřednictvím 20 pracovišť. Více informací na www.randstad.cz.