Doby, kdy si zaměstnavatelé mohli vybírat z nepřeberného množství uchazečů, jsou již minulostí.  Při hledání zaměstnání tak dnes mnoha lidem nejde jen o to nějaké místo získat, cílem je spíše najít si takovou pozici, která vás posune dál, bude vás bavit, zkrátka práci snů. Připravili jsme pro vás několik základních doporučení, která vám pomohou zvýšit vaše šance.

Randstad_DenHaag-Kloubert-2018-02_018
Randstad_DenHaag-Kloubert-2018-02_018

pracovní pohovor a jak na něj

Proces „namlouvání“ mezi zaměstnavatelem a potenciálním zaměstnancem velmi často ve své úvodní části zahrnuje telefonický, online či osobní pohovor s konzultanty v personální agentuře, kteří vyhledání vhodných kandidátů pro danou firmu zajišťují. Až poté následuje další kolo osobních nebo online pohovorů již přímo s personalisty a manažery budoucího zaměstnavatele. Jak se nejlépe připravit a zvýšit vaše šance na získání vytoužené pozice?

1. buďte konzistentní

Probíhá-li výběrové řízení prostřednictvím personální agentury, měli byste být konzistentní v tom, jaké informace říkáte konzultantovi v agentuře a jaké pak zástupcům potenciálního zaměstnavatele. Není moudré ani taktické měnit své představy a požadavky – ať již platové či kariérní – v průběhu výběrového řízení. Nepřidá vám to na důvěryhodnosti a zaměstnavatelé (i konzultanti) tento přístup vnímají velmi negativně.

2. ukažte zájem

V dnešní době lehké dostupnosti informací se může zdát nepochopitelné, že se někteří lidé ucházejí o pozici ve firmě, o níž nic neví. I to se ale někdy stává. Pro vašeho budoucího zaměstnavatele je proto znalost alespoň základních informací o společnosti jedním z klíčových ukazatelů vašeho skutečného zájmu.

Čím kvalifikovanější pozice, tím spíš se očekává, že má uchazeč o firmě a jejím podnikání více znalostí. Být v kontaktu s konzultantem personální agentury se v tomto případě skutečně vyplatí – můžete s ním konzultovat rozsah a typ informací, které byste měli vědět.

3. mějte jasno v tom, jaký obor a pozice ve firmě vás zajímá

Říkat na pohovoru, že byste vlastně měli zájem o jinou pozici či oddělení ve firmě, než na jaké jste reagovali, neznamená, že budete pro zaměstnavatele zajímavější. Právě naopak – vyvolá to pochybnosti o vaší případné loajalitě do budoucna a schopnosti se rozhodnout.

ženy se baví u okna
ženy se baví u okna

4. otázky na kariérní růst ano, ale s mírou

Zaměstnavatel obvykle nehledá někoho, kdo bude po pár měsících pokukovat po jiné, vyšší pozici – hledá vhodného kandidáta na konkrétní místo a očekává, že vybraný člověk na dané pozici nějakou dobu vydrží. Nesnažte se proto hned za každou cenu prezentovat své požadavky na kariérní růst, pokud to není předmětem pohovoru.

5. zdravé sebevědomí ano, arogance ne

Sebevědomí znamená, že znáte své vlastnosti a schopnosti a víte, v čem jsem dobří. Nikdy ale není dobré zaměňovat sebevědomí s arogancí a přezíravostí – jen minimum pozic je izolovaných, zpravidla budete součástí týmu lidí a pokud neprojevíte schopnost a chuť spolupracovat s ostatními, vaše hodnota v očích zaměstnavatele rychle klesne.

6. vědět a pamatovat si

Je dobré nespoléhat se jen na vlastní paměť a ujistit se, že máte zaznamenané informace o tom, co je v životopise (motivačním dopise), který jste do firmy posílali, co máte uvedeno v profilech na sociálních sítích a v neposlední řadě i jak se jmenuje osoba, se kterou se na pohovoru setkáte. Nebojte se ověřit si tyto informace s vaším konzultantem v personální agentuře.

7. umění naslouchat

Zlatým pravidlem, na které se vyplatí myslet v průběhu celého procesu komunikace s budoucím zaměstnavatelem, je umění naslouchat. Získáte tak nejen spoustu důležitých informací, ale i podnětů pro vaše otázky. Budete-li si pamatovat, co kdo říkal a v jakém kontextu, máte větší šanci navázat s danou osobou dobrý vztah, což je základ každé úspěšné cesty k vysněné práci.

Hledáte nové uplatnění? Podívejte se na naše nabídky práce z mnoha oborů po celé ČR nebo nám pošlete životopis. Zajímají vás další články a rady, které vám pomohou získat práci a budovat kariéru? Chcete dostávat informace o pozicích v naší nabídce? Přihlaste se k odběru novinek.