Co při pohovoru nepodcenit
Chystáte se na osobní pohovor s personalistou? Gratulujeme, dostali jste se do další fáze v procesu hledání či změny zaměstnání. Na následujících pět věcí pak u pohovoru pozor, abyste se o svoji šanci nepřipravili. Není to totiž tak neobvyklé.
Pozdrav a podání ruky
Zřejmě ta zdánlivě nejsamozřejmější věc, která ovšem v praxi u spousty lidí stále nefunguje. Nepozdravit, podat ruku a la „leklá ryba“ nebo naopak svému protějšku ruku téměř rozdrtit patří mezi poměrně běžné prohřešky proti bontonu.
„U ajťáků se tohle dá ještě pochopit, ale potkávám u pohovoru i řadu lidí, kteří se ucházejí o místo třeba team leadera nebo obchodníka a nejsou schopni při příchodu pozdravit a podat ruku. Zbytečně si tak pokazí první dojem.“
Řeč těla a mimika
Uhýbání pohledem (byť i jen z nervozity), žoviální rozvalení se na židli či dokonce válení se po stole je chování, které zcela přebije jakákoli vaše profesní pozitiva. 56 % z celkového dojmu, jakým působíte na ostatní, tvoří vaše řeč těla, a nikoli to, co říkáte.
„Pokud se při odpovědi kandidát nedívá pohovorujícímu do očí, působí jeho odpovědi nedůvěryhodně. Není-li schopen sedět přirozeně na židli a používat střídmá gesta, přehlušuje tím obsah svých slov nebo jim dává zcela jiný význam.“
Nevhodné řeči
Mluvte stručně a k věci, pokud se vás personalista ptá na váš názor, je to proto, že jej chce skutečně slyšet, nikoli proto, aby vás zkoušel.
„Pokud se kandidáta na něco zeptáme, nechceme vědět ani víc, ani míň než to, na co se ptáme. Jestliže chceme dát kandidátovi prostor, položíme otázku typu: ‚Povězte mi o náplni práce, vašem systému práce a o vašem postavení ve struktuře společnosti‘ nebo ‚Povězte mi něco o sobě‘. V tu chvíli dáváme kandidátovi prostor. Pokud se ptáme přímo na konkrétní informaci (například ‚Kolik máte podřízených?‘) je dobré dát přímou odpověď.“
Nevhodné oblečení a nedostatečná osobní hygiena
Zdá se vám, že o tom už byly popsány tuny papíru? Zkušenosti našich konzultantů bohužel ukazují, že řada lidí prostě otázku vzhledu stále podceňuje.
„Pokud nemáte pohovor na místo číšníka v plážovém baru, není jediný důvod, proč přijít v kraťasech, tílku a sandálech. U mužů stačí dlouhé kalhoty, košile a uzavřené boty. U žen kalhoty nebo sukně s halenkou a lodičky nebo baleríny. Klasický oblek s kravatou nebo pracovní kostýmek pak samozřejmě v případě pozic obchodníků nebo manažerských.“
Laxní přístup a nezájem
Pokud hledáte práci, chce to trochu proaktivity. Minimálně je dobré si pamatovat, co jste napsali do svého CV. Stále se také překvapivě setkáváme s uchazeči, kteří nevědí nic o firmě, do níž se hlásí. „V dnešní době je jedno, o jakou pozici se jedná, ale hledí se na tzv. ‚drive‘, to znamená, že člověk musí být schopen výstižně komunikovat, být zapálený, mít zájem se dále vzdělávat.
Pozitivní člověk má větší šance – a je jedno, jestli se jedná o IT nebo sales. Pokud je kandidát osobnost, je to v očích zaměstnavatele velké plus, protože hledají také kolegu do týmu.“