nová práce nemusí být stres
Udělat ten správný první dojem je při hledání práce naprosto klíčové. To platí nejen během pohovoru, ale i ve chvíli, kdy už vás pracovní smlouva hřeje v kapse a právě se chystáte prožít svůj první den v novém zaměstnání. To, jak hned v úvodu zapůsobíte na kolegy a nadřízené, může nadlouho ovlivnit vaši pověst ve firmě. Začátky v nové práci tak nemusí být jen radostné, ale mohou se stát i zdrojem nepříjemného napětí. Když ale dodržíte pár jednoduchých pravidel, určitě vaše entrée zvládnete na jedničku a bez zbytečného stresu.
1. dostavte se včas
Dochvilnost je výsadou králů. Možná to zní jako klišé, ale divili byste se, kolik lidí si to hned první den pokazí tím, že přijdou pozdě. Zákony schválnosti pracují nejspolehlivěji přesně ve chvíli, kdy se to nejméně hodí, tak raději vyjděte z domu dřív, ať vás cestou nic nepřekvapí. Určitě vám bude příjemnější vyčkat chvilku třeba někde v kavárně, než se přiřítit jak velká voda v momentě, kdy už ostatní pilně pracují.
2. buďte pozitivní
Nic vám nepomůže udělat první dojem lépe, než úsměv na tváři a milé vystupování. Nebojte se projevit své nadšení z nové práce, ale s žoviálností to raději moc nepřehánějte. V bývalém zaměstnání si možná tykala s ředitelem i paní uklízečka, to ale ještě neznamená, že neformální komunikaci ocení i nový zaměstnavatel. Každá firma má svůj specifický styl a kulturu, proto se vyplatí držet se ze začátku trochu zpátky, nasávat atmosféru, snažit se pochopit, jak vše funguje, a postupně se začít aktivně zapojovat do dění.
3. oblečte se profesionálně
Je to pravda odvěká, že šaty dělaj´ člověka. A v prvních pár vteřinách, které podle mnohých studií stačí na to, aby si o vás lidé udělali úsudek, je to právě oblečení, které za vás mluví nejhlasitěji. Dejte si proto obzvlášť záležet na tom, co si první dny vezmete na sebe. Váš outfit by měl odpovídat nejen firemním pravidlům, ale i vaší pozici. Pokud máte na starosti přerovnávání zásob ve skladu, kostýmek a lodičky na podpatku nechte s klidným svědomím doma. Jestliže je ale vaše nová role spíše kancelářského charakteru a nejste si jistí, jaký dresscode zvolit, sáhněte raději po formálnější variantě. Tou určitě nic nezkazíte.
4. váš tým je základ
Jedním z nejdůležitějších bodů na programu nováčka je seznámení se s kolegy. Nemusíte zrovna nastoupit do velké korporace, stačí menší podnik, a stejně si v jednom dni nejspíš potřesete pravicí s více lidmi než za celý předchozí měsíc. Hodně nových vjemů, emocí, lidí, to vše vytváří situace, které na nás kladou velké nároky a tak není divu, že nám spousta drobností unikne. Problém nastává, když je jednou z nich i jméno člověka, se kterým máte sdílet kancelář. Zkuste se proto při každém představování soustředit a zapamatovat si dobře nejen tváře, ale i jména vašich spolupracovníků. Svého nového týmu se držte, získáte tak důležité informace a určitě i příležitost k lepšímu poznání jeho členů.
5. nehrajte si na supermana
První dny budete muset vstřebat mnoho informací a je úplně normální, že vám něco unikne nebo všemu hned neporozumíte. Možná vám bude nepříjemné se neustále ptát, ale ta nejhorší věc, kterou můžete udělat, je vše odkývat a doufat, že si chybějící střípky do vaší hlavy najdou cestu samy. Nenajdou. Pokud je vám už teď trapné se dotazovat, představte si, jak příjemné vám to asi bude ve chvíli, kdy už byste všechno měli mít v malíčku. Veškeré nejasnosti si proto nechte vysvětlit. Pokud máte dotazů hodně a nechcete s nimi neustále rušit, pište si je a požádejte vedoucího, aby si na vás udělal chvilku na konci pracovní doby.
6. všímejte si prostředí firmy
Každá společnost má svoje psaná pravidla, kterých byste se měli držet. Ve většině firem ale existují i pravidla nepsaná, která nenajdete v žádné interní směrnici. Přesto je ale důležité je co nejdříve pochopit, pokud se chcete v nové práci rychle cítit jako ryba ve vodě. Nespoléhejte se ale na vaše předchozí zkušenosti. Dynamika na novém pracovišti se může značně lišit od toho, na co jste byli zvyklí. Sledujte proto v prvních dnech dění kolem sebe a snažte se z chování ostatních vypozorovat, jak to ve firmě chodí:
- Jak se lidé chovají po příchodu do práce? Vymění si nejprve s kolegy pár slov, nebo hned běží na své místo a pouští se okamžitě do práce?
- Jak dlouhou dobu tráví na obědě a kolik mají přestávek? Mohou si udělat pauzu kdykoliv chtějí?
- Panuje ve firmě spíše formální atmosféra? Jak se lidé navzájem oslovují? Používají vykání nebo tykání?
- Je běžné používat v pracovní době osobní telefony, nebo si všichni soukromé záležitosti vyřizují jen během pauzy?
Pokud rychle pochopíte dynamiku nového prostředí, snadněji do něj zapadnete a hlavně se vyhnete případným nedorozuměním nebo trapným situacím.
Hledáte nové uplatnění? Podívejte se na naše nabídky práce z mnoha oborů po celé ČR nebo nám pošlete životopis. Zajímají vás další články a rady, které vám pomohou získat práci a budovat kariéru? Chcete dostávat informace o pozicích v naší nabídce? Přihlaste se k odběru novinek.