Je nebo bude open space vaším denním chlebem?
Poradíme vám jak se s ním vypořádat!
Nepřetržité vyzvánění telefonů, desítky prstů ťukajících e-maily do klávesnice počítače, všudypřítomná směsice různých vůní a pachů od parfému sekretářky po čínskou polévku právě konzumovanou kolegou u pracovního stolu, velká zima nebo vedro, to vše představuje život zaměstnance v open space.
V kanceláři, kde neexistují zdi ani zavřené dveře, jsou si lidé mnohem blíž. Ať v tom dobrém, či špatném smyslu. Zaměstnanci, kteří netráví pracovní den sami v hermeticky uzavřené místnosti, se navzájem lépe znají, snadněji navazují přátelské vztahy a jejich pracovní prostředí je méně formální. Když se chce jeden kolega druhého na něco zeptat, nemusí klepat na dveře či organizovat schůzky.
To vše může být velkou výhodou, ale zároveň i prokletím práce v open space kanceláři. Častá každodenní interakce, která probíhá v otevřeném pracovním prostoru, pomáhá udržovat příjemně neformální atmosféru na pracovišti. Bývá ale i zdrojem hluku a rozptýlení, které znemožňují soustředění. Lidé pracující v open space si také často stěžují na nedostatek soukromí. Osvětlené obrazovky velkých monitorů jsou velmi dobře viditelné každému, kdo prochází kolem, a telefonické hovory slyší všichni, ať už chtějí nebo ne.
Velkoprostorově navržené kanceláře také usnadňují šíření nemocí. Stačí jeden nachlazený kolega, který má pocit, že se bez něj v práci neobejdou ani na den, a během týdne skolí chřipka půlku firmy.
Ať už je váš názor na open space jakýkoliv, pravděpodobně nemáte příliš na výběr, zda v něm chcete pracovat, či ne. Pokud se vám moc nezamlouvá, máte nejspíš pocit, že nesouhlasit je asi tak to jediné, co s vaším nevyhovujícím pracovním prostředím můžete dělat. Nemáte ale tak docela pravdu. Ve své kanceláři si sice nemůžete postavit zdi a zabudovat dveře, existují ale malé, zato důležité detaily, které ovlivnit můžete. Soustřeďte se na ně a uvidíte, že váš život v open space začnete nejen přežívat, ale dost možná i celkem příjemně prožíva
1. Vybudujte vlastní svět
Vaše pracovní plocha je sterilnější než stůl na operačním sále a nejpestřejší věcí ve vašem okolí jsou barevné fixy? Není divu, že se v takovém prostředí necítíte dobře. Možná nemůžete změnit umístění nábytku a předmětů v open space kanceláři, určitě si ale můžete zútulnit svoje malé místečko, které v ní obýváte. Rámeček s fotkou přátel či rodiny, soška, kterou jste si přivezli z poslední dovolené nebo nenáročná květina na vašem stole mohou udělat hotové zázraky.
Nejenže váš pracovní prostor zpříjemní, ale umožní vám cítit se v něm mnohem více jako ve vlastním světě, nad kterým máte kontrolu. Pokud vás navíc stresuje příliš otevřené prostředí, šikovně umístěnými předměty si ho můžete alespoň trochu uzavřít a vytvořit tak dojem většího soukromí.
2. Nemusíte být stále všem k dispozici
Neexistující zdi v otevřených kancelářích přímo vybízejí kolemjdoucí k tomu, aby se zastavili „na kus řeči“ nebo se na něco zeptali. Někdy to může být příjemné zpestření, pokud ale zrovna potřebujete dokončit důležitý projekt pro šéfa, je to hotový zabiják soustředění i dobrého vývoje vaší kariéry. Zkuste si proto vymyslet nějaký signál, který dá ostatním slušně, ale jasně najevo, že právě teď není vhodný čas na to, aby vám vyprávěli o své víkendové cestě na Šumavu. Viditelně umístěná cedule s nápisem „NERUŠIT, PRACUJI“ by byla možná účinnou, ovšem ne zcela přátelskou metodou.
Existují i delikátnější způsoby, například taková sluchátka. Většinu spolupracovníků jistě odradí od toho, aby vás vyrušovali, pokud to není nezbytně nutné, a navíc vám poskytnou příjemnou ochranu proti zvukům přicházejícím z okolí. Místo neustálých stížností vaší kolegyně na tu nemožnou novou recepční se můžete zaposlouchat třeba do tónů své oblíbené hudby. Pozor ale na její výběr, aby vás nakonec ze soustředění nerušila víc než vaši švitořící spolupracovníci.
3. Na chvíli utečte
Divili byste se, jaký zázrak s vámi udělá jen malá změna prostředí. Zkuste si každý den najít příležitost, jak se vymanit z prostoru open space, a jděte někam, kde můžete chvíli volně vydechnout. Ať už na svačinu do přilehlého bufetu, nebo na krátkou procházku třeba jen kolem budovy. Možná namítnete, že na něco takového není ve vašem nabitém pracovním programu čas.
Zkuste spojit příjemné s užitečným a hned se pár minut najde. Pokud si potřebujete vyřídit delší hovor nebo něco řešit s kolegou, neseďte při tom u stolu, kde svým povídáním stejně jen rušíte ostatní. Zajděte do kavárny nebo se uvelebte někde na lavičce v okolí kanceláří. Uvidíte, že se vám bude lépe dýchat i poté, co se vrátíte zpět do práce.
4. Udělejte si chvilku jen sami pro sebe
Vyběhnout si ven s kolegou je jistě příjemné, nezapomeňte ovšem, že ne každý moment vašeho pracovního dne musíte trávit v něčí společnosti. Ostatně to je přesně to, co děláte, pokud jste pořád zavření v prostředí open space, kde vám neustálá a nevyhnutelná přítomnost dalších lidí může způsobovat stres. Najděte si moment, který bude jen a jen váš.
Zajděte si občas místo oběda do blízkého parku, snězte si sendvič jen ve společnosti poletujících vrabců, přečtěte pár stránek svojí oblíbené knížky nebo jen tak relaxujte uzavření do vlastních myšlenek. Těch pár minut, které si každý den rezervujete jen pro sebe, rozhodně neublíží vaší práci ani kolegům. Právě naopak, po příjemné pauze budete mnohem lépe naladěni pro plnění dalších úkolů.