Někteří lidé se při hledání zaměstnání zdráhají spolupracovat s personální agenturou, přestože by si tím otevřeli dveře k většímu množství zajímavých nabídek práce a navíc zvýšili své šance je získat. Jejich rezervovaný postoj často ovlivňují zakořeněné mýty, které o pracovních agenturách kolují. To je ale velká škoda, jelikož se tím ochuzují o jedinečné příležitosti a zdroje, ke kterým je jinak těžké se dostat. Patříte i vy mezi uchazeče, kteří jsou při kontaktu s agenturou obezřetní? Abychom zmírnili vaše obavy, připravili jsme pro vás přehled čtyř nejběžnějších mýtů - a pravdu, která se za nimi skrývá.
mýtus č. 1: personální agentury po vás budou chtít peníze
Mezi nejčastější zdroje nejasností patří otázka, kdo platí účet za práci personální agentury. Odpověď je ale velmi jednoduchá a hlavně jednoznačná. Vždy jsou to jen a pouze zaměstnavatelé, kdo hradí personálním agenturám náklady za to, že jim najdou a dodají takové kandidáty, jaké potřebují.
Co to pro vás znamená? Spolupráce s konzultantem z personální agentury je pro vás vždy nejen zcela zdarma, ale ve skutečnosti se vám i vyplatí. Proč? Protože zcela bezplatně získáte zkušeného a profesionálního partnera, který se ve světě práce pohybuje každý den, má přístup k nejčerstvějším informacím z trhu a také zkušenosti, které vám vaše hledání usnadní.
Pamatujte si: Recruiteři a konzultanti pracovních agentur a personálně poradenských společností by po vás nikdy neměli chtít, abyste za jejich služby platili, ať už jejich prostřednictvím práci najdete, nebo ne.
mýtus č. 2: náboráři se vám budou snažit vnucovat práci jen pro to, aby získali provizi
Dalším rozšířeným názorem je, že personální agentury musí naplnit kvóty a mohou vás proto tlačit do přijetí pozice, která pro vás třeba vůbec není vhodná. Opak je ale pravdou. Náborářům z agentur ve skutečnosti velmi záleží na tom, aby vám našli práci, ve které budete spokojení. Ptáte se proč?
Úkolem personální agentury je představit vám příležitosti, které vás nadchnou, a přizpůsobí tomu své vyhledávání. Dobrý náborář také zohlední vaše potřeby týkající se flexibility, rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a při hledání vhodného zaměstnavatele zváží například i vaše osobní hodnoty. Pokud svou práci splní dobře, těžíte z toho nejen vy, jako uchazeč, ale také váš budoucí zaměstnavatel. Ten agentuře platí za to, aby pro něj našla loajální kandidáty, kteří odpovídají jeho potřebám a do firmy dobře zapadnou. Pravděpodobnost, že nový zaměstnanec ve firmě zůstane dlouhodobě, je přímo úměrná jeho spokojenosti s prací a tomu, jak dobře se v ní cítí. A to je pro spoustu zaměstnavatelů, kteří hledají stálé a spolehlivé lidi, zcela zásadní. Z toho vyplývá, že čím spokojenější zaměstnanec, tím větší zisk i pro zaměstnavatele.
mýtus č. 3: agentury vám nabídnou stejnou práci, jakou byste si jinak našli i sami
Mnoho lidí si myslí, že agentury jednoduše přebírají pracovní nabídky, které společnosti zveřejňují na internetu, ať už na vlastních webových stránkách, nebo u konkurenčních agentur, a nemohou vám tak nabídnout nic, co byste si s pomocí moderních technologií nedokázali najít sami. To ale v mnoha případech neplatí.
Až 50 % pozic, které se konzultanti z personální agentury snaží v daném okamžiku obsadit, není vůbec nikde zveřejněno. Často se jedná například o místa s rychlým nástupem, pozice, o které je velký zájem, nebo práci, která vyžaduje specializované dovednosti.
Ty stejné technologie, které umožňují vyhledávání a prohlížení pracovních nabídek vám, jsou v rukou zkušených pracovníků kvalifikované personální agentury velmi mocným nástrojem. Její recruiteři umí využívat klíčové metriky, umělou inteligenci a virtuální pohovory k identifikaci a nalezení kvalitních kandidátů a mohou vám tak nabídnout pozici, na kterou byste sami nenarazili.
mýtus č. 4: pracovní agentury si vezmou část vašeho platu jako provizi
Nezískali byste o dost více peněz, kdyby váš nový zaměstnavatel nemusel platit agentuře provizi za to, že vás najde a zaměstná? To zní přece logicky. Proč by firmy měly dávat peníze do kapsy personálně poradenských společností, když je mohou vynaložit na váš plat. Ve skutečnosti to ale tak není. Výzkumy dokonce ukazují, že uchazeči o zaměstnání, kteří spolupracují s náborovými pracovníky, dostávají stejný nebo vyšší plat než kolegové, kteří nenastoupili pomocí agentury.
Jak je to možné a jak tedy celý systém funguje? Hledání pracovníků je služba, za kterou firmy platí (nad rámec vašeho platu), aby si usnadnily proces náboru, zajistily si jeho rychlý a hladký průběh a našly přesně takové zaměstnance, jaké potřebují. To vše pro zaměstnavatele představuje cennou výpomoc, za kterou si rádi připlatí jako za jakoukoliv další službu, která jim ušetří spoustu práce, drahocenný čas a mnohdy i peníze. Koneckonců, pokud by si celý nábor museli zajišťovat sami, často by je to stálo mnohem více prostředků a mnohdy na to ani sami nejsou vybaveni.
Hledáte nové uplatnění? Podívejte se na naše nabídky práce z mnoha oborů po celé ČR nebo nám pošlete CV. Zajímají vás další články a tipy, které vám pomohou získat práci a budovat kariéru? Chcete dostávat informace o pozicích v naší nabídce? Přihlaste se k odběru novinek.