Recruiter jako detektiv a geniální analytik na síti? Zdá se vám to přitažené za vlasy? V žádném případě – to je běžná realita všech, kteří se živí vyhledáváním těch nejlepších mozků.
Víte, jak se dnes loví talenty?
Jestli si myslíte, že špičkoví recruiteři čekají, kdo se jim ozve na inzerát nebo koho objeví v databázi, tak se mýlíte. Vítejte v recruitmentu 21. století. Získat ty správné lidi ve správný čas je alfou a omegou úspěchu každé firmy.
„Už dávno neplatí, že jen velké firmy potřebují při náboru a dalším rozvoji pracovníků strategicky plánovat. Identifikovat typy profesí a pozic, které jsou pro úspěšný růst společnosti nezbytné, naplánovat způsob jejich vyhledávání a další práce na jejich rozvoji, to je dnes naprosto klíčové pro firmu jakékoli velikosti,“ říká Gabriela Hrbáčková. Jako ředitelka divize Professionals ve společnosti Randstad se diskusím s firmami na téma, jak celý proces náboru uchopit, věnuje na denní bázi.
Dobří zaměstnanci se zkrátka musí vyhledávat cíleně a promyšleně – odborníci, kteří se touto činností zabývají, pro to mají výraz „sourcing“.
Může se zdát, že to platilo vždy, zažité je například označení „headhunter“ (doslova lovec hlav) pro lidi vyhledávající špičkové odborníky nebo manažery na základě požadavků konkrétní firmy na konkrétní pozici. To by však byl jen velmi malý výsek celého širokého záběru aktivit označovaných jako sourcing. V posledních letech do tohoto procesu totiž výrazně vstoupily sociální sítě a změnily nejen způsob, jak hledají práci kandidáti, ale změnily a nadále budou měnit způsob, jak se budou při vyhledávání a náboru svých budoucích zaměstnanců chovat firmy.
Recruitment pro 21.století
Ti dobří někde pracují
Představte si, že jste plzeňská firma a potřebujete sehnat konstruktéra s tříletou praxí a znalostí němčiny. Pokud tušíte, že nestačí jen zveřejnit inzerát a čekat, kdo se ozve, tušíte správně. Budete muset začít aktivně hledat v databázích kandidátů, oslovovat lidi s daným profilem z konkurenčních firem, ptát se zaměstnanců na doporučení… A co teprve, pokud potřebujete obsadit hned několik různých pozic například v IT, financích a administrativě, potřebujete mix absolventů i zkušenějších lidí se znalostí jazyků a to vše v horizontu několika týdnů?
Pak už je jasné, že bude potřeba mít plán a strategii, protože sedět s rukama v klíně a čekat na kvalitní kandidáty nikam nevede. Většinou platí, že ti dobří již někde pracují – možná o nějaké změně uvažují, ale možná ani ne a vaším úkolem je: najít je, oslovit a vzbudit jejich zájem.
Zároveň firmy mají málokdy vlastní interní tým recruiterů, který by se této činnosti věnoval cíleně a mohl neustále přicházet s vlastními nápady na nové a neotřelé způsoby hledání lidí a marketingové kampaně.
Na stopě
Jak bude v tomto případě postupovat profesionální lovec talentů? Je možné, že na klasický pracovní inzerát vůbec nedojde. Zcela jistě začne lovit „na síti“ – od prostého zadání kýženého profilu kandidáta do vyhledávače až po sofistikované hledání podle jeho potenciálních zájmů a aktivit.
Ti nejlepší lovci talentů tak dnes například prohledávají herní portály, sledují zájmové diskuse na oborových diskusních fórech nebo fanouškovské stránky. Zároveň se fyzicky účastní různých akcí, které souvisí s oborem, pro který hledají lidi, navazují kontakty, pídí se po doporučeních a také musí silně pracovat na svém vlastním obrazu a známosti.
„Vyhledávání talentů za posledních 5–10 let dospělo do současného vzrušujícího stavu, kdy je potřeba přemýšlet o všech možných způsobech, jak správné talenty najít. To je to, co nazýváme „holistickým sourcingem“. Holistický proto, že musíte využít všechno, co vás dostane ke kandidátovi, který má požadované kvality a kvalifikaci,“ popisuje dnešní stav expert na sourcing Balázs Paroczay, šéf specializovaného centra Randstad Sourceright v Budapešti.