Hromadné odchody zaměstnanců, zpožděný návrat lidí na pracoviště, nová bezpečnostní pravidla… to vše a mnohé další problémy poznamenaly v loňském roce svět práce. A jak se zdá, ani rok 2022 možná nebude jiný. V situaci, kdy nezaměstnanost stále klesá a vhodní uchazeči chybí, bude jednou z největších výzev získání a udržení kvalitních zaměstnanců. Jaké záchranné kroky můžete vy a vaše firma podniknout, abyste zvýšili své šance? Sestavili jsme pro vás přehled 5 nejdůležitějších trendů, které ovlivní vývoj na pracovním trhu v roce 2022.
1. plat je stále na prvním místě
I když je těžké předvídat, co rok 2022 přinese, dá se očekávat, že nabídka volných pracovních míst bude nadále převyšovat počet zájemců o práci. Uchazeči o zaměstnání mají mnohem větší výběr než kdy předtím. To znamená, že bez problémů odmítnou pracovní nabídku, která nesplňuje všechny jejich představy, a raději si počkají na práci svých snů. Ta sice může mít různé podoby, některá kritéria se ale nemění. Přestože rovnováha mezi pracovním a soukromým životem nebo možnost kariérního postupu hrají velkou roli, finanční ohodnocení stále tvoří zásadní část celé skládačky.
Na konci roku 2021 rostly platy kvalifikovaných lidí rychleji, než tomu bylo za posledních téměř 20 let. Tento trend se bude jen prohlubovat, dokud budou na trhu chybět zaměstnanci.
2. bez flexibility nelze kvalitní lidi získat
Díky pandemii zaměstnanci v některých oborech na vlastní kůži okusili, kolik výhod poskytuje práce na dálku a flexibilní plánování. Není proto divu, že se teď nového pracovního uspořádání, které jim umožňuje udržet si zdravou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, mnozí z nich nechtějí vzdát. Z nedávno provedeného průzkumu vyplynulo, že:
- 76 % zaměstnanců by chtělo mít flexibilitu v tom, odkud pracují
- 93 % zaměstnanců by chtělo mít flexibilitu v tom, kdy pracují
- 56 % zaměstnanců je otevřeno pracovním nabídkám, které tuto flexibilitu poskytují
Přesná podoba této flexibility se na každém pracovišti liší. Působíte v odvětví, kde je práce na dálku možná? Pak byste ji měli nabídnout alespoň na část pracovní doby, jestliže chcete být zajímaví i pro ty nejžádanější kandidáty. Pokud se vaše podnikání bez fyzické přítomnosti zaměstnanců neobejde, můžete jim dát na výběr, kdy chtějí pracovat, nebo experimentovat s délkou pracovních směn. Zamyslete se nad tím, jak funguje váš provoz, a zkuste i s pomocí vašich lidí identifikovat oblasti, kde větší volnost můžete nabídnout.
3. zaměstnavatelé z různých sektorů svádí boj o stejné talenty
Zaměstnavatelé jsou zvyklí, že se o talentované lidi musí přetahovat s konkurencí působící ve stejném oboru. Lidé se ale dnes při hledání zaměstnání nezaměřují jen na oblast, ve které dosud pracovali. Z téměř 50 % zaměstnanců, kteří mají kvůli pandemii v úmyslu změnit kariéru, 33 % uvedlo, že chtějí změnit i odvětví. Co to znamená pro zaměstnavatele? Například to, že najednou může být na výběr méně kvalifikovaných operátorů vysokozdvižných vozíků, protože se někteří z nich pustili do kariéry ve službách, IT, nebo se rozhodli věnovat úplně jiné činnosti.
Během pandemie měli totiž zaměstnanci mnohem více času na sebereflexi, která řadu z nich vedla k přehodnocení kariéry. Mnoho lidí se rozhodlo, že v novém normálu nastartují také nový život. Ať už proto, že měli více prostoru odhalit své skutečné priority, nebo si uvědomili, jak dobře se cítí, když se osvobodí od své původní práce. Proto už zaměstnavatelé nemohou očekávat, že si u nich šikovní kandidáti budou podávat dveře stejně jako dříve. Místo toho se teď musí připravit na boj o talenty napříč odvětvími.
4. zaměstnavatelé se uchazečům musí umět prodat více než kdy předtím
Dávno už neplatí, že uchazeč je ten jediný, kdo by se na pohovoru měl umět „prodat“. Ve skutečnosti dnes otěže výběrových řízení drží v rukou talentovaní kandidáti a je spíše úkolem zaměstnavatelů, aby je přesvědčili o svých kvalitách, nikoliv naopak.
Dobrá značka zaměstnavatele byla vždy důležitá, s rostoucím nedostatkem kvalitních lidí ale přestává být jen plusovým bodem navíc a stává se naprostou nutností. Uchazeči o zaměstnání jsou stále selektivnější a díky tomu, že neváhají hledat práci i mimo svou oblast, mohou potenciálně dostávat nabídky od více zaměstnavatelů než dříve. Navíc mají dnes na výběr z tolika pracovních modelů, že si mohou zvolit nejen kde, ale také jak a kdy budou pracovat.
Umět dobře prodat vaši firmu znamená mnohem víc, než jen poskytnout flexibilitu a benefity, které dnes uchazeči chtějí. Jestliže nebudete proaktivně propagovat nové příležitosti a výhody, které práce u vás přináší, ať už pomocí sociálních médií, tiskových zpráv nebo pracovních inzerátů, riskujete, že vám vaše kandidáty odlákají jiné firmy, které tohle vše dělají.
5. školení a rekvalifikace pomůže zabránit fluktuaci
Velká rezignace neboli hromadné odchody pracovníků, kteří dobrovolně opouští své zaměstnavatele, je pro firmy mincí o dvou stranách. Na jedné straně znamená příliv nových kandidátů na pracovní trh, na straně druhé pak pro ně představuje riziko, že také přijdou o někoho ze svých lidí.
Když zaměstnancům kromě konkurenceschopného ohodnocení a výhod poskytnete i školení a příležitosti k dalšímu rozvoji, dáte jim tím najevo, že vám na nich a jejich kariéře záleží. V našem průzkumu Randstad Workmonitor například více než třetina českých zaměstnanců uvedla, že by více školících programů uvítala. Pokud tedy bojujete s vysokou fluktuací nebo máte problém obsadit volné pozice ve vaší firmě, zamyslete se, zda byste díky rekvalifikačním a školícím programům nemohli chybějící pracovní sílu najít přímo ve vlastních řadách.