Finanční ohodnocení patří k nejčastějším důvodům, proč lidé mění práci. Každý zaměstnavatel ví, že musí nabízet konkurenceschopné mzdy, pokud chce získat kvalitní lidi. Některé firmy však zapomínají, že součástí odměňování nejsou pouze peníze. Zaměstnanci také touží po smysluplných benefitech. A jejich představy, jak by takové benefity měly vypadat, se od pandemie značně posunuly.
Vyhodnotili jsme potřeby dnešních pracovníků a připravili jsme pro vás přehled deseti nejžádanějších benefitů, které vás nebudou stát příliš mnoho peněz, a přesto vám pomohou přilákat a udržet dobré lidi. Podívejte se na prvních pět.
1. větší flexibilita
Přestože největším motivem ke změně práce nadále zůstává výše mezd, čím dál více lidí vyhledává zaměstnavatele, kteří jim umožní udržet si zdravou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Těch je ale podle průzkumu Randstad Employer Brand Research v Česku stále méně, než si zaměstnanci žádají. A to otevírá zajímavé příležitosti firmám, které nemohou konkurovat nejvyšším mzdám na trhu, a přesto chtějí být pro kandidáty atraktivní.
Flexibilní pracovní doba je jedním z nejlepších způsobů, jak zaměstnancům poskytnout dostatečnou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Hybridní formy práce, které umožňují alespoň zčásti pracovat na dálku, se těší největšímu úspěchu. Ne všechny pozice ale home office dovolují. I v takových případech může ovšem zaměstnavatel přijít s řešením, které zaměstnancům poskytne větší flexibilitu. Například tak, že jim nabídne flexibilní směny nebo možnost výměny směn.
2. dovolená navíc
Zaměstnavatelé, kteří dávají dovolenou navíc, tím dělají službu nejen svým lidem, ale také sami sobě. Štědrá nabídka volných dnů může nejen snížit fluktuaci, ale jak ukazují některé studie, pomáhá také zvýšit produktivitu a snížit riziko vyhoření zaměstnanců. Více volna také zaměstnancům umožňuje soustředit se na zlepšení jejich fyzické kondice a duševní pohody. A to prospívá jim samotným i jejich výkonu v práci.
3. vzdělávání na pracovišti i mimo něj
Trpíte nedostatkem kvalifikovaných pracovníků? Nabídněte vašim lidem možnosti přeškolení nebo zvýšení kvalifikace. Většina zaměstnanců takovou příležitost uvítá a vám to pomůže zaplnit pozice, na které jen těžko hledáte odpovídající posily. Nedávná studie navíc ukázala, že společnosti, které investují do školení zaměstnanců, dosahují o 24 % vyššího zisku než ty, které tak nečiní.
Jak vyplynulo z našeho průzkumu Randstad Employer Brand Research, 57 % českých zaměstnanců by velmi pravděpodobně zůstalo u svého zaměstnavatele, kdyby jim nabídl možnost rekvalifikace nebo zvýšení kvalifikace. Vzdělávání zaměstnanců by mělo v ideálním případě začít během procesu nástupu do zaměstnání a pravidelně pokračovat po celou dobu trvání pracovního poměru. Mezi oblíbené a také účinné metody moderních školících programů se řadí například mentorství. Nabídka externích školení, příspěvky na studium či studijní volno patří mezi další možnosti, jak podpořit loajalitu zaměstnanců a zajistit pro vaši firmu potřebné znalosti a schopnosti.
4. kariérní postup
Podle průzkumu Randstad Employer Brand Research považuje kariérní růst za důležitý téměř polovina českých pracovníků (44 %), a to zejména lidé ve věku do 34 let (54 %). Taková čísla zaměstnavatelé jednoduše nemohou ignorovat. Pokud vám záleží na tom, aby vás neopouštěli kvalitní lidé, musíte jim poskytnout nové kariérní příležitosti v rámci firmy. Můžete je nabízet společně s možností dalšího vzdělávání a rekvalifikace. Nezapomeňte si ale pohlídat, aby měl každý zaměstnanec o těchto výhodách přehled a také věděl, jak je může využít.
5. uznání a ocenění zaměstnanců
Nikoho asi nepřekvapí, že zaměstnanci touží po uznání. Potěší je ocenění ze strany vedení, nadřízených, ale i kolegů. Koneckonců, kdo by nechtěl dostat pochvalu za dobře odvedenou práci? Možná by vás ale překvapilo, jak velký vliv má uznání na udržení lidí ve firmě. Studie ukazují, že společnosti, které praktikují kulturu oceňování zaměstnanců, mají třikrát větší šanci na snížení fluktuace. Pokud vaše firma žádný program zaměřený na uznávání pracovníků zatím nemá, je na čase s ním začít. Jestiže jste ho již zavedli, pravidelně ho vyhodnocujte, abyste měli jistotu, že dosahuje takových výsledků, jaké vaše společnost potřebuje.