V Česku již dlouhou dobu chybí pracovníci všeho druhu, tuzemský trh je vyčerpaný a zaměstnavatelé nevědí, kde je hledat. Za hranicemi se přitom nachází velká zásoba šikovných a motivovaných lidí, kteří jen čekají na svou příležitost obdržet pracovní nabídku. Jak se k nim dostat a jak je získat do svých řad?
rozhovor s Evou Jelínkovou, projektovou manažerkou pro zahraniční nábory v Randstad
Vyzpovídali jsme naši kolegyni Evu Jelínkovou, která se nábory zahraničních pracovníků zabývá každý den a ráda se s vámi podělí o své bohaté zkušenosti.
Je zaměstnávání cizinců výhodné z ekonomického i z časového hlediska?
Jednoznačně ano. Když si sečtete náklady na inzerci, HR, recruitery a vše, co vás nalezení vhodného kandidáta v tuzemsku stojí, zaplatíte v součtu podstatně vyšší částku než za nábor uchazeče ze zemí mimo Evropskou Unii. Navíc se hledání v Česku může značně protáhnout a neobsazené místo firmu stojí ve finále také velké peníze. Nábor a příjezd zahraničního pracovníka lze s malými odchylkami dobře plánovat, takže ani z časového hlediska to není problém.
Pro jaké pozice firmy nejčastěji využívají pracovníky ze zahraničí a v jakých zemích je obvykle hledají?
Firmy využívají cizince na širokou škálu pozic, od dělnických až po kancelářské. V případě manuálních prací (modré límečky) hledají pracovníky například na Filipínách a v Indii, ale také v postsovětských zemích (Moldavsko, Gruzínsko, Arménie), kde kromě dělníků nacházejí i zájemce o specializované pozice jako elektrikář, elektromechanik, řidič VZV, řidiči kamionů, busů, operátor, ale i svářeč, elektrikář nebo elektromontér. V případě bílých límečků (kancelářské profese) se nejčastěji jedná o pozice v oblasti IT, software developery, specialisty v oboru financí, SSC s jazykovými mutacemi, na které firmy nabírají kandidáty z Filipín, Turecka nebo z balkánských států. Pokud se jedná o zajímavou nabídku a práci lze vykonávat na dálku, nejsou výjimkou ani zájemci z EU.
Nejčastěji poptávané profese v jednotlivých zemích
- Indie - kuchaři a pomocní kuchaři, svářeči, řidiči nákladních aut a tahačů
- Kazachstán - strojírenští kovodělníci, zpracovatelé výrobků z kovů, zpracovatelé masa a ryb
- Mongolsko - zpracovatelé výrobků z kovů, textilu a kůže, strojírenští kovodělníci, šičky, řezníci a další pozice v potravinářství
- Filipíny - maséři, strojírenští kovodělníci, svářeči, pomocní kuchaři
- Moldavsko - řidiči tahačů a nákladních automobilů, svářeči, zedníci, skladníci
Na jaká úskalí se při náboru připravit a na co si dát pozor?
Vše se odvíjí od země, ze které budete nabírat, a také na druhu pozice. Nejdůležitější je správně si zvolit zemi, na kterou je dostatečná kvóta pro zaměstnávání cizinců. Obzvlášť pokud se jedná o vládní programy „Kvalifikovaný zaměstnanec” či „Vysoce kvalifikovaný zaměstnanec”. Například pro pracovníky z Indie je kvóta (600 za rok) zcela vyčerpána a čekací doba na nové posily se tak protáhne na více než 24 měsíců. Vždy je také potřeba zjistit si aktuální vytíženost a pravidla příslušné ambasády. Rozhodně proto doporučuji spolupracovat při náboru se zkušeným partnerem.
Vyplatí se nábor zahraničních pracovníků svěřit personální agentuře?
Rozhodně ano, ale je důležité vybrat personálně poradenskou společnost, která s tím má zkušenosti, a ověřit si její reference. Agentura, která má oddělení specializované na nábor zahraničních pracovníků a svůj vízový tým, dokáže být odborným průvodcem jak po stránce legislativní, administrativní, náborové, tak i logistické a onboardingové (např. jednání s příslušným úřady práce, s vybraným garantem u programu „Kvalifikovaný zaměstnanec” atd.). Tohle vše vám u nás v Randstad můžeme nabídnout.
Jak taková spolupráce s personální agenturou probíhá?
Jednoznačný úspěch náboru zahraničních pracovníků spočívá zejména ve vzájemné součinnosti a důvěře mezi klientem a agenturou. V Randstad to funguje tak, že nám klient nejprve sdělí veškeré detaily k hledané pozici, požadavky na kandidáta a další důležité informace. My na základě toho doporučíme nejvhodnější řešení.
Kolik to pro naši firmu znamená práce a o co se postará agentura?
Náš návrh řešení obsahuje vše od volby příslušné země náboru, administrativního zastřešení, časovou osu projektu, strategii náboru a případné testování kandidátů (online či fyzická přítomnost klienta v zahraničí), cenovou nabídku, garanci, koordinátory, pomoc s vyhledáním ubytování, transport, VLP, onborading. Umíme se tedy postarat o vše, základem je ale vždy jasné zadání a pravidelná komunikace mezi námi a klientem.
Jak dlouho trvá celý proces, kdy budeme mít k dispozici pracovníky?
Vše záleží na zemi, ze které pracovníky nabíráte. Většinou to trvá od 3 až do 8 měsíců, ale například v případě již zmíněné Indie své pracovníky přivítáte až za 24 měsíců od náboru.
Máme strach, že při začleňování pracovníků narazíme na problémy s jazykovou či kulturní bariérou. Jaké jsou vaše zkušenosti?
Určitě doporučuji zajistit koordinátora/překladatele, který bude ze začátku zahraničním pracovníkům k dispozici. Pomůže jim s ubytováním, zařízením SIM karet, s návštěvou OAMP, lékaře apod. Doprovází je na jejich prvních krocích firmou a onboardinogovým procesem. V případě, že nikoho takového nemáte, může ho poskytnout personální agentura. Je také velmi důležité připravit citlivou interní komunikaci o nástupu a příjezdu pracovníků z ciziny a vysvětlit stávajícím zaměstnancům, z jakého důvodu se firma pro toto řešení rozhodla. Z našich zkušeností cizinci obvykle přijíždí velmi motivovaní k práci, a pokud se jim dostane podpory interního HR a přímých nadřízených, rychle se adaptují a podávají očekávaný výkon.
Poskytujete podporu i po začlenění zahraničních pracovníků do firmy?
Ano, určitě. Jsme ve spojení s klientem, který nám pravidelně poskytuje zpětnou vazbu, děláme průzkumy spokojenosti mezi novými pracovníky, doporučíme například vhodné školení, jazykové kurzy, poskytujeme podporu při absolvování adaptačně integračních kurzů a podobně.
Máte k zaměstnávání cizinců dotazy? Rádi byste se dozvěděli více o celém procesu nebo od nás dostali nabídku na míru? Ozvěte se nám!