Nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje pracovníky při výběru zaměstnavatele, je i v letošním roce výše nabízené mzdy. Zaměstnancům také velmi záleží na tom, aby měli jistou práci, a oproti předchozím letům si začínají více cenit příjemné pracovní atmosféry či finančního zdraví firmy.
Jak ukázal náš pravidelný průzkum Randstad Employer Brand Research, ve kterém jsme letos již popáté porovnávali faktory ovlivňující pracovníky při výběru zaměstnavatele, za největší lákadlo Češi nadále považují atraktivní mzdu a benefity. Chtějí vydělávat dost na to, aby si připadali za svou práci náležitě odměněni a přiblížili se ve mzdách alespoň trochu Západu. Zaměstnavatelé v Česku ale jejich finanční očekávání nenaplňují podle jejich představ.
Atraktivní mzdu a benefity staví Češi na první místo. Zajímavé ale je, že když se jich zeptáme, jak hodnotí současného zaměstnavatele, atraktivní mzda a benefity se umístí až na sedmém místě. To znamená, že většina zaměstnanců není spokojena s výší své mzdy. V současné době, kdy roste inflace a ceny, bude výše mzdy pro kandidáty stále důležitější.
Lidé hledají stabilní zaměstnavatele
Z letošního průzkumu dále vyplynulo, že druhým a třetím nejsilnějším faktorem při výběru zaměstnavatele jsou u Čechů finanční zdraví firmy a jistota práce. Kandidáti mají menší zájem o obory, které zasáhla pandemie covidu‑19, což se týká hlavně turismu nebo pohostinství.
Pokud si zaměstnavatel věří a chce dát najevo, že právě finanční zdraví a jistotu práce u něj budoucí zaměstnanci najdou, měl by začít tím, že kandidátům nabídne hned od nástupu smlouvu na dobu neurčitou, a ne třeba smlouvu na dobu určitou s možností prodloužení. Zároveň může třeba už ve smlouvě garantovat pravidelný růst mzdy, čímž ukazuje jisté a stabilní zázemí svého podniku.
Dbejte na kvalitu pracovního prostředí a možnost růstu
Firma, která chce uspět na stále více přehřátém trhu práce a přetáhnout na svou stranu nejžádanější lidi, by se ovšem měla zaměřit i na pracovní prostředí, do něhož kandidáty zve. Právě příjemná pracovní atmosféra se v Česku umístila coby čtvrté hlavní lákadlo, které zaměstnance přesvědčí, když vybírají zaměstnavatele.
Stoupá také význam osobního kariérního růstu a rozvoje, který je důležitý pro téměř polovinu Čechů (44 %). V Evropě si ho zaměstnanci cení ještě více. Možnost kariérního postupu považuje za podstatnou 59 % evropských zaměstnanců.
Domnívám se, že je to trend, který roste hlavně s přicházející mladší generací zaměstnanců. Právě ti chtějí růst a rozvíjet se. V letošním roce i v příštích letech bude také velmi důležitá flexibilita práce. Celých 71 % zaměstnanců věří, že bude 20 až 80 % svého pracovního času dělat na dálku. Je to velké číslo a firmy se na to musí připravit.
Zdroj: průzkum Randstad Employer Brand Research