Jak skloubit pracovní a rodinné povinnosti a vyšetřit si trochu času i na odpočinek a koníčky? Najít odpověď na tuto otázku se snaží čím dál více lidí. Zlepšení rovnováhy mezi pracovním a osobním životem patří mezi tři nejčastější důvody, kvůli kterým podle průzkumu Randstad Employer Brand Research Češi opouštějí zaměstnavatele. Zdravý balanc mezi prací a soukromím také zařadili do top pětky nejdůležitějších faktorů, které je ovlivňují při výběru zaměstnavatele. V Randstad proto klademe na flexibilitu velký důraz a snažíme se vyhovět požadavkům zaměstnanců, kteří potřebují pružné pracovní uspořádání. Naše ambasadorka firemní flexibility Michaela Vávrová vyzpovídala kolegyně, které mají zkušenosti jak s přechodem na zkrácený úvazek, tak s vedením týmu na dálku. Přečtěte si, jaké jsou podle nich největší výhody a nevýhody flexibilní práce.

žena a muž pracují z domu
žena a muž pracují z domu

o přechodu na zkrácený úvazek s Evou Jelínkovou.

Dávno neplatí, že zkrácený úvazek využívají jen rodiče malých dětí nebo studenti. Na part-time dráhu stále častěji naskakují i zkušení profesionálové. Příkladem je naše kolegyně Eva Jelínková, která zastává pozici Business development manažerky a v polovině loňského roku se rozhodla pro zkrácený pracovní týden. Nyní pracuje od pondělí do čtvrtka a pátek má volný.

Co bylo při přechodu na zkrácený úvazek nejtěžší?

Na začátku jsem moc neuměla se zkráceným úvazkem fungovat. Překvapilo mě, jak bylo zprvu těžké prolomit „staré zvyky“ a najednou místo pěti dní pracovat opravdu jen čtyři. Nejtěžší bylo rozvrhnout si práci tak, abych ve čtvrtek mohla vypnout notebook s vědomím, že je vše uzavřeno a vyřešeno a v pátek se k němu opravdu nevracela. Chvíli to trvalo, ale dnes už si dokážu den volna navíc užít.

Mít volný pátek je snem mnoha lidí, má to i své nevýhody? 

V rámci své role musím například vždy počítat s tím, že někdy volný den prostě nevyjde a budu si muset svoji pracovní dobu upravit. Samozřejmě je také potřeba připravit se předem na všechny logické důsledky zkráceného pracovního týdne a uvědomit si, že zkrácený úvazek rovná se zkrácená mzda, zkrácená dovolená a podobně. 

A co se dá naopak považovat za velké plus?

Možnost věnovat se všemu, na co bych si jinak jen těžko hledala čas po večerech a víkendech. Například vyrazit na pořádnou procházku s mým čtyřnohým kamarádem. Myslím, že právě on měl z nového uspořádání největší radost! :-)) Je nadšený, že si může s paničkou užívat trochu času navíc a také se poctivě stará o to, abych ani během volných dnů náhodou příliš nezahálela. ;-D

muž pracující z domu
muž pracující z domu

o motivaci a vedení týmu na dálku s Gabrielou Potůčkovou.

Gabriela Potůčková pracuje jako Area manažerka a stará se o pobočky Randstad v Kutné Hoře, Hradci Králové a na pražských Vinohradech. Má tak mnoho zkušeností s prací v týmu, jehož členové se jen vyjímečně setkávají osobně, ať už proto, že každý funguje z jiné lokality, nebo z důvodu jejich flexibilního pracovního uspořádání.

Jaké jsou největší výhody „smíšeného týmu“, který funguje na dálku?

Je skvělé, že se díky tomu mohou do práce zapojit mnohé zkušené konzultantky, které chtějí skloubit mateřství a práci. To je samozřejmě pro všechny obohacující. Předáváme si navzájem spoustu zkušeností a tipů, například i to, jak pracovat co nejefektivněji. A také si účelně rozdělujeme práci, jelikož určité úkony se dají bez problémů vykonávat z domova, jiné naopak vyžadují přítomnost v kanceláři. 

A co je naopak největší nevýhodou a výzvou?

Lidé, kteří pracují z domu, se mohou někdy cítit vyčlenění z týmu. Nemohou si jednoduše skočit s kolegou na kávu, popovídat si, společně se zasmát a budovat tak efektivně vztahy. Z praktického hlediska se pak někdy předávání informací děje o něco pomaleji a může být také těžší získat upřímnou zpětnou vazbu. V jedné kanceláři toho přece jen lidé spoustu vidí a slyší a udělají si lepší představu. Práce z domova pak paradoxně může mít negativní vliv na rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, jelikož flexibilita tu sice je, ale snadněji se stírá hranice mezi prací a soukromím a lidé mají také tendenci dělat více, než bylo domluveno.

Existují nějaké zaručené tipy, jak podpořit kolegy a kolegyně, kteří pracují na dálku nebo na zkrácený úvazek, aby si nepřipadali vyloučení? 

Základem je dobrá komunikace v týmu. Každý člen by měl mít jasný přehled, co se očekává a kdo je za co zodpovědný. Důležité je nedělat rozdíly a snažit se o to, aby měli všichni možnost zapojit se do chodu týmu, například včetně plánování společných teambuildingů. Kolegyně, které pracují na dálku, také vítají, když za nimi jednou za čas přijedu domů a osobně se pobavíme o různých novinkách a dění ve firmě. A to platí samozřejmě i naopak. Kdokoliv z týmu se může kdykoliv a bez ohlášení zastavit v kanceláři. Máme také společný hromadný chat pro celý tým a také chaty určené pro větší samostatné projekty. Kromě toho si denně voláme a řešíme ad hoc situace.

projekt Flexi at Work Randstad

Náš projekt Flexi at Work Randstad, který je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a Státního rozpočtu ČR prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost plus, se zaměřuje na vytvoření a zavedení systému práce se zaměstnanci, jejichž životní situace větší míru flexibility vyžaduje. Jedná se například o pečující osoby nebo o zaměstnance na mateřské a rodičovské dovolené.

o autorce
Michaela Vávrová
Michaela Vávrová

Michaela Vávrová

key account manager & randstad ambasadorka

V Randstadu je mojí hlavní náplní práce zejména budování a rozvoj obchodních vztahů s našimi klienty a zabývám se také novými akvizicemi. V roli ambasadorky se pak primárně věnuji rozšiřování povědomí o tom, jak otevření jsme jako firma flexibilnímu zaměstnávání a jaké možnosti nabízíme, ať už ty tradiční jako je flexibilní pracovní doba a home office, tak ty méně rozšířené, například zkrácené úvazky, sdílená pracovní místa a podobně. Také se zapojuji do školení zaměřující se na témata, která s flexibilitou úzce souvisí.